تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

چند پیشنهاد برای مشارکت در جشن‌های دهه کرامت | دل‌هایتان را چراغانی کنید

  • کد خبر: ۱۶۶۸۵۴
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
چند پیشنهاد برای مشارکت در جشن‌های دهه کرامت | دل‌هایتان را چراغانی کنید
برای برگزار کردن جشن میلاد امام‌رضا (ع)، می‌توان از خادمان حرم مطهر و آداب و رسوم بارگاه امام‌هشتم (ع) الگو گرفت و به این ترتیب هر کس می‌تواند در برگزاری جشن‌های دهه کرامت سهمی داشته باشد.

حمیده ذاکری | شهرآرانیوز؛ در مشهد، دهه کرامت را می‌توان از چراغانی خیابان‌ها و شب‌های روشن اطراف حرم مطهر امام‌رضا (ع) تشخیص داد؛ ایامی که مشهد و مشهدی‌ها هرچه در چنته دارند، برای برگزاری میلاد امام مهربانی‌ها خرج می‌کنند. در این روزها، تنها حرم مطهر امام‌هشتم (ع) غرق در نور و سرور نیست که خیابان‌ها و کوچه‌ها هم در شادی و شیرینی غرق هستند.

جشن‌ها و مولودی‌خوانی‌ها هم پای ثابت جشن میلاد باشکوه امام‌هشتم (ع) است؛ مولودی‌هایی که تنها در مساجد و تکایا برگزار نمی‌شود و در خانه‌های بزرگ و کوچک هم برقرار است. اگر شما هم می‌خواهید سهمی در برگزاری این برنامه‌ها داشته باشید و با شادی سایر مردم هم‌نوا شوید، می‌توانید در ادامه پیشنهاد‌های ما که براساس آیات و روایات و همچنین نظر جمیع علما و مراجع تقلید عظام است را مرور کنید.

آذین ببندید

برای برگزار کردن جشن میلاد امام‌رضا (ع)، می‌توانید از خادمان حرم مطهر و آداب و رسوم بارگاه امام‌هشتم (ع) الگو بگیرید. یکی از رسم‌هایی که در ایام عید در این آستان مرسوم است، چراغانی صحن‌وسرا‌ها و خیابان‌های اطراف حرم مطهر است. شما هم می‌توانید این رسم زیبا را تکرار و مقابل خانه‌تان را در دهه کرامت چراغانی کنید. اگر هم در آپارتمان زندگی می‌کنید، می‌توانید در بالکن یا روی پنجره خانه، ریسه‌های چراغ را نصب کنید و درکنارش با پرچمی مزین به نام امام‌هشتم (ع)، نشان دهید که دل اهل خانه به‌خاطر این تولد، چراغانی است.

با گل و گلدان، شادی‌تان را نشان دهید

حتما می‌دانید که در دهه کرامت، حرم مطهر رضوی گل‌آرایی می‌شود. در این ایام صحن‌ها، رواق‌ها و بست‌ها با گل‌های تازه، خوش‌بو و عطرآگین می‌شود. شما نیز می‌توانید به‌طور مثال در این ایام یا روز ولادت امام مهربانی‌ها، گل و گلدان را در ورودی خانه بگذارید و شادی را بین اهالی محل تقسیم کنید. اگر قصد دارید میهمانی‌ای در این روز برگزار کنید، نیز می‌توانید با استفاده از گل و گذاشتن گلدان، جلوه جشنتان را چندبرابر کنید. حواستان باشد جایی که گل یا گلدان را می‌گذارید، نباید مزاحم رفت‌وآمد اهالی ساختمان باشد.

تور زیارت گروهی برگزار کنید

از امام‌هادی (ع) روایت شده است که مرقد امام‌رضا (ع) بقعه‌ای از بهشت است. یکی از کار‌هایی که در این ایام می‌توانید انجام دهید، برپایی یک تور شاد زیارتی است. علامه‌مجلسی در بحارالانوار بر مستحب بودن زیارت امام‌رضا (ع) در روز‌های خاص تأکید بیشتری کرده است. یکی از این روزها، روز تولد آن حضرت، یازدهم ذی‌القعده، است. این برنامه را می‌توانید درکنار برگزاری یک مولودی ساده اجرا کنید یا اینکه یک روز، سالمندان فامیل و محله را جمع کنید و با سلام و صلوات و شیرینی به یک زیارت گروهی بروید.

با یکدیگر همکاری کنید

در سوره مائده آیه ۲ ذکر شده است که هیچ‌چیز بهتر از یاری و نیکوکاری نیست. برای این روز خاص هم هیچ علمی به اندازه برگزاری گروهی یک جشن یا مراسم، لذت‌بخش نیست. خوب است قبل از اینکه برای برگزاری یک جشن در این ایام اقدام کنید، به هم‌محلی‌ها و اقوامتان پیشنهاد مشارکت بدهید. آن‌وقت می‌بینید که چقدر یار و همراه دارید و گروهی چه کار‌ها که از شما برنمی‌آید. همراهی و همکاری، می‌تواند هم در حوزه مالی باشد، هم در حوزه اجرایی.

در خانه، مولودی بگیرید

برای برگزاری یک جشن شاد، معطل جمعیت نمانید. اگر توان برگزاری یک میهمانی بزرگ را ندارید، می‌توانید با اعضای خانواده‌تان یک جشن‌تولد خودمانی در شب میلاد امام‌رضا (ع) در خانه، برگزار و با شیرینی و نقل و نبات، کام بچه‌ها را شیرین کنید و از این شب، خاطره‌ای ماندنی برای فرزندانتان بسازید. از امام‌علی (ع) روایت شده است که هر مؤمنی باید میهمان خود را گرامی بدارد.

جشن خیابانی برگزار کنید

یک مولودی کوچک خانگی هم به سخنران و مداح احتیاج دارد. خوب است قبل از برگزاری مراسم، درباره سخنران و موضوع صحبت کنید و مشورت بگیرید. از امام‌صادق (ع) نقل شده است در هنگام دورهمی و جمع شدن کنار هم، احادیث ائمه (ع) را بازگو کنید. همچنین مولودی‌هایی را که دوست دارید، پیدا و آماده کنید. در این قسمت هم می‌توانید از نوجوان‌های خانه و فامیل کمک بگیرید و قسمتی از اجرای برنامه را به آن‌ها بسپارید تا با خواندن سرود، فضا را گرم کنند.

جشن خیابانی برگزار کنید

پارکینگ، حیاط مجتمع یا پارک محله، می‌تواند برای شما که خانه کوچکی دارید، مکان مناسبی ویژه برگزاری یک جشن بزرگ باشد. حواستان باشد که قبل از هرچیز موافقت همسایه‌ها را بگیرید. خدا را چه دیده‌اید، شاید توانستید در کوچه‌تان، یک جشن مفصل با همراهی اهالی برگزار کنید.

مهمان‌نوازی کنید

شربتی خنک به‌همراه شیرینی‌هایی که دستپخت خانم‌های خانه است، می‌تواند به‌آسانی کام میهمان‌هایتان را شیرین کند. برای اینکه کار خیلی سنگین نشود، اول می‌توانید کار را زنانه و مردانه نبینید و همه اهالی خانه باهم سرگرم پخت‌وپز شوید و بعد هم می‌توانید به رسم قدیمی‌ها، چند روز زودتر دست به پخت شیرینی بزنید. خوب است در هنگام پخش و توزیع این خیرات به این نکته بیان‌شده از پیامبر اکرم (ص) نیز توجه کنیم که: «با میهمان خود هم‌غذا شوید و تا اتمام غذا همراه ایشان بمانید». با به‌کار گرفتن این نکته، میهمانان ما در این روز احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.

خانه را تزیین کنید

جشن بدون تزیینات که نمی‌شود. در این زمینه هم می‌توانید از فرزندان خودتان و فامیل کمک بگیرید. این روز‌ها هر کودکی، هنری در چنته دارد و می‌تواند با مهارتی که آموخته است، یک گوشه از زیباسازی مجلس را به‌عهده بگیرد. یادتان باشد مشارکت کودکان می‌تواند در انس و الفت آن‌ها با صاحب مجلس کمک کند.

کار‌ها را به صاحب اصلی مجلس بسپارید

هرقدر دلتان می‌خواهد، برنامه‌ریزی کنید، کمک بگیرید و حساب‌وکتاب کنید، اما یادتان باشد که صاحب اصلی مجلس، شما نیستید و کافی است ابتدا به خدا توکل کنید و بعد دل به عنایت آقا بسپارید و آستین‌ها را با خیال راحت برای برگزاری یک جشن کوچک و صمیمی بالا بزنید.

طرحی متناسب با وضعیت اقتصادی‌تان انتخاب کنید

در پایان خوب است بدانید ممکن است هرکدام از ما باتوجه‌به وضعیت اقتصادی، تصور کنیم برگزاری جشن یا هر برنامه دیگری برای ایام میلاد امام‌هشتم (ع)، هزینه بسیاری می‌خواهد و از این نظر خودمان را بی‌نصیب بدانیم، این درحالی است که باتوجه‌به وضعیت اقتصادی‌مان می‌توانیم تصمیمی مناسب بگیریم و با کاری هرچند کوچک در این جشن و شادی که ویژه همه دوستداران اهل‌بیت (ع) و امام‌هشتم شیعیان است، سهیم شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->